UPPLEV VERKLIG FRIHET MED DIN HUSBIL

Bara kör, ge dig ut på vägarna med allt du behöver och stanna vart än du vill. Husbil är det är det perfekta sättet att utforska området mellan Konstanz och Lindau där sagolika landskap, vinodlare i världsklass och förtrollande poesi väntar dig när du i godan ro tar dig fram längs Bodensjöns stränder.

Text: Alexander Jürgs

Fortfarande sömndruckna vandrar vi över ängen, förbi en gammal trampbåt och lägereldsplatsen, ner till stranden. Solen har just gått upp och kastar en gyllene strimma över vattnet. Dimman ligger över sjön och kyrkklockorna ringer ackompanjerade av några fåglars sång. Strax utanför kusten ligger blomsterön Mainau i tyst stillhet. Det dröjer fortfarande en stund innan strömmen av besökare dyker upp igen. Jag känner försiktigt på vattnet med tåspetsarna. Den är rätt kall, den här sjön. Men dagen har ju i och för sig precis börjat.

Campingplatsen Litzelstetten, drygt fem kilometer fågelvägen från Konstanz centrum, verkar på ett sympatiskt sätt ha stannat i tiden. Här finns en äng, en kiosk och en grusstrand, punkt slut. Ingen hoppborg, inget underhållningsprogram, men i gengäld en riktigt charmig atmosfär. Jag och frugan har bestämt oss för att utforska Bodensjön med omnejd i en husbil under en långhelg. Senaste gången jag var ute och reste med ett sådant ekipage var för nästan fyrtio år sedan. På den tiden gick jag fortfarande i grundskolan. Och landet där vi åkte hela vägen längs med kusten hette Jugoslavien.

Jag minns den där resan som ett enda stort äventyr. På morgonen visste vi aldrig var vi skulle hamna på kvällen. Och vi övernattade inte bara på campingplatser, utan på torget i små byar eller på någon bondes äng också. Vi stannade helt enkelt ett par dagar på alla fina platser. Märkligt nog infinner sig genast samma känsla av frihet nu som jag hade då, trots att vi bara har sovit en enda natt i husbilen. Den där härliga känslan att inte behöva planera något, utan bara ta dagen som den kommer.

Vårt första stopp på vägen ligger alldeles runt hörnet: Fuchshof i Dingelsdorf, en pittoresk blandning av gårdsbutik och värdshus. Runt omkring ligger de vidsträckta fälten där familjen som äger gården har sin fruktodling. Vi passar på och bunkrar upp med nyplockade äpplen och päron, marmelad, ost, korv och must, och ett hembränt plommonbrännvin slinker ner i kundkorgen också. Och en stor påse full med det lokala brödet ”Seelen”. Detta utsökta dinkelbröd med kummin och salt bakades förr i tiden i trakten bara på alla själars dag, ”Allerseelen”, därav namnet. Det är också en stor fördel med att resa med campingbil: man kan stanna till och ha en picknick precis var man vill eftersom man har kylskåpet med sig. Men nu vill vi komma i väg och fortsätta resan. ”Kan vi inte åka över sjön”,

Vårt första stopp på vägen ligger alldeles runt hörnet: Fuchshof i Dingelsdorf, en pittoresk blandning av gårdsbutik och värdshus. Runt omkring ligger de vidsträckta fälten där familjen som äger gården har sin fruktodling. Vi passar på och bunkrar upp med nyplockade äpplen och päron, marmelad, ost, korv och must, och ett hembränt plommonbrännvin slinker ner i kundkorgen också. Och en stor påse full med det lokala brödet ”Seelen”. Detta utsökta dinkelbröd med kummin och salt bakades förr i tiden i trakten bara på alla själars dag, ”Allerseelen”, därav namnet. Det är också en stor fördel med att resa med campingbil: man kan stanna till och ha en picknick precis var man vill eftersom man har kylskåpet med sig. Men nu vill vi komma iväg och fortsätta resan. ”Kan vi inte åka över sjön”, säger min fru. Bilfärjan mellan Konstanz och Meersburg går året runt och vi behöver inte vänta länge på nästa avgång. Ombord känner vi brisen i ansiktet och ser skummet yra runt bogen på färjan. Nu har dimman lättat, sikten är klar och det djupblå vattnet glittrar. Så plötsligt ser vi de solrika vinodlingarna på norra stranden. Bodensjön är visserligen inget stort vinodlingsområde, men regionens vinodlare har ett enastående gott rykte.

Stadens Meersburgs mest kända supporter var en författare: Annette von Droste-Hülshoff, som skrev dikter, ballader och novellen ”Judeträdet” som har gått till litteraturhistorien. I slutet av september 1841 begav hon sig för första gången till Meersburg där hennes syster Jenny bodde med sin make, friherren Joseph von Laßberg, i det gamla slottet – och förälskade sig genast i området. Denna idyll, vackert belägen på Bodensjöns sluttningar, med slingrande gränder och vackra korsvirkeshus blev för skaldinnan ”som andra hälften av mitt hem”; här kände hon sig fri. Staden gör ingen hemlighet av att man är stolt över detta. Här kan man gå guidade Droste-promenader, en gång om året hålls Drostes litteraturdagar och i det gamla slottet kan man beskåda rummen som hon bodde och arbetade i under sina vistelser här. Och beläget ovanför Meersburg ligger Fürstenhäusle, ”Prinsens lilla hus”. 1843 köpte Droste detta dockskåpsliknande lilla hus som tidigare hade byggts av kaniken Jakob Fugger från Konstanz. För denna klenod som hon kallade ”grävlingsgrytet” betalade hon 400 riksdaler av honoraret som hon hade fått för sin andra bok. Idag finns här ett museum som levandegör biedermeiertiden. På väggarna hänger vackra teckningar, silhuettklipp och tavlor, i rummet står en gammal sekretär och en taffel. I trädgården växer fortfarande vinrankor, precis som när författarinnan köpte huset. Vi sätter oss på bänken framför huset, tittar ner på stadens vimmel, ut över sjön och de snötäckta alptopparna i fjärran. ”Utsikten är nästan för vacker”, skrev Droste till sin väninna Elise Rüdiger om denna plats.

Inte långt från Meersburg visar en

liten skylt vägen till vingården Aufricht. Längs smala vägar mellan fälten bär det av i riktning mot stranden. Vår husbil, en Van av märket Carado, är smalare och flinkare än nästan alla andra husbilar och klarar vägen utan problem. Genom de stora framrutorna på vår Van ser vi sjöns lugna vatten igen. Väl framme på vingården med dess vackra träbyggnader tar vinodlaren Manfred Aufricht genast med oss in vinprovningsrummet. ”Det är något alldeles särskilt med vinerna från Bodensjön”, säger han. ”Det beror på det speciella klimatet här; värme och sol hela dagen och sedan kyla från sjön på natten.” På så vis får druvorna möjlighet att långsamt utveckla sin arom. ”Våra viner blir mer säregna, mer självständiga”, säger vinodlaren. ”Alla är unika i smaken.” Vingårdens utbud är varierat, med allt från vita och röda burgunder till Grüner Veltliner och sällsynta sorter som Auxerrois och Frühburgunder. Han har till och med ett portvin i sitt sortiment. Manfred Aufricht häller upp ett av sina egna rödviner, en Spätburgunder från vinodlingsläget Mocken, ett kraftigt vin med stark arom som påminner om den populära franska produktionen. 2016 fick vingården första pris vid utdelningen av det tyska rödvinspriset, ”Deutscher Rotweinpreis”. Vi tar med våra glas ut på terrassen på andra våningen. Från knappt 500 meters höjd ända ner till stranden sträcker sig Aufrichts vinodlingar. ”På sommaren tar sig våra kunder gärna ett dopp här”, berättar vinbonden. Och han har ett tips åt oss: Inte långt härifrån, ovanför vingården, finns en ställplats för husbilar som många fortfarande inte känner till. Vid värdshuset Zur Alten Brennerei i Stetten kan man tillbringa natten och äta läckra ”dünnele”, en regional variant av ”flammkuchen” som i sin tur närmast kan beskrivas som en fransk variant av pizza.

Från det trivsamma värdshuset är det bara ett par steg till platsen där campingbilen står. Från vår säng, som monterats på tvären bak i husbilen, beundrar vi lite senare den vackra natthimlen genom sidofönstret. Nästa dag har vi två resmål på programmet: dels pålbyggnadsmuseet i Unteruhldingen, drygt fem kilometer väster om Meersburg, och Friedrichshafen som ligger österut halvvägs till Lindau. Den rekonstruerade byn som var uppbyggd på pålar i vattnet, visar hur stenåldersmänniskor byggde, bodde, jagade och levde här vid Bodensjön för 6 000 år sedan. I Friedrichshafen kan man få en inblick i tysk teknikhistoria: I den före detta järnvägsstationen vid hamnen, en elegant byggnad i Bauhausstil, ligger ett zeppelinarmuseum till minne av Ferdinand Adolf Heinrich August von Zeppelin, en av luftskeppens mest berömda pionjärer. Museets dyrgrip är en partiell kopia av LZ 129 Hindenburg, mycket trogen originalet. Med stor kärlek till detaljer har man rekonstruerat inredningen i det berömda luftskeppet. Via en smal landgång kommer man in och kan beundra de enkelt och modernt inredda kabinerna, skriv- och läsrummen i vilka passagerna fördrev tiden under resan över Atlanten.

Vi når campingplatsen i Lindau sent på eftermiddagen och har väldig tur. Det finns en ledig plats direkt vid sjöstranden. Vi parkerar campingbilen, sätter upp solmarkisen och tar fram bordet ur det bakre bagageutrymmet. Här kan man även sätta fast en cykelhållare och då skulle vi alltid kunna ha cyklarna med oss. Men just nu längtar vi ändå inte efter att vara ute och röra på oss. Vi öppnar en av Aufrichts viner, en grauburgunder, och skär upp en ost. Bakom oss rör sig de stora träden fulla av mistelbollar i vinden, på sjön kör några ståpaddlare sina rundor, och bakom dem skymtar ön Lindau. Det dröjer inte länge förrän solen går ner och himlen färgas violett.

Vi sitter där, tittar ut över sjön och känner oss säkra på en sak: Hit åker vi snart igen. Och vi kommer definitivt ta husbilen.

Hitta aterfosaeljare

download
Digital
broschyr

Så får du snabbt och bekvämt veta