FAKTA

Med på resan:
2 personer (Marie och Max)

Fordon:

Lofoten (Norge)

Stopovers:
Tyskland, Danmark, Sverige

Max Bründl är fotograf och naturentusiast.
Som bergs- och friluftsälskare reser han tillsammans med sin flickvän Marie i Carado V132 EDITION15 på väg norrut. Först åkte dem direkt över till Danmark, sedan vidare över Sverige och till sist Lofoten i Norge. Mer än 7 000 kilometer och otaliga härliga upplevelser senare har Max och Marie fotografier i bagaget som visar oss Skandinavien som en längtans plats.

Vi var mer än exalterade inför det här äventyret. Även om vi reser mycket, var det vår första resa tillsammans i en husbil. Så vi stod inte bara inför, för oss, okända länder, utan också det nya husbilslivet. Nya utmaningar behövs för att ta sig framåt i livet så det var bara att börja packa och dyka in i ett nytt kapitel! Med packningen redo plockade vi upp Carado V132 EDITION15 och tog oss längre och längre norrut.

MOT KÖPENHAMN

Vi bestämde oss för att köra i ett sträck hela vägen till Köpenhamn, som blev vårt första stopp. Vi lärde känna staden ganska väl efter 28 000 steg. Nätverket av cykelvägar är sensationellt utvecklat och vi kände oss nästan unika som promenerade runt, men efter den långa husbilsturen var det skönt att motionera till fots. Vi gick 400 trappsteg upp till Vor Frelsers Kirke för att se staden från ovan. Vi gick också genom vackra trädgårdar och besökte det ena efter det andra caféet för sköna vilopauser. På kvällen unnade vi oss en god surdegspizza på restaurangen hos en före detta Noma-kock.

NÄSTA STOPP: STOCKHOLM

Klockan åtta dagen därpå var det dags att göra sig redo och sätta sig bakom ratten. Nästa stopp var Stockholm. Där hälsade vi på Max kusin, som visade oss Stockholm från den "lokala sidan". Solnedgång på en klippa, färgglada rosenträdgårdar, ett besök på fotomuseet, middag i ett traditionellt lanthus och superbaristacaféer (vår personliga preferens) med massor av svenska kanelbullar stod på agendan. Med cirka 28 000 steg igen kunde vi verkligen insupa Stockholm och kommer att minnas staden mer än positivt. Efter två dagar var det dags att säga hejdå igen och åka vidare!

THE LOFOTEN CALL

Vi körde närmare och närmare vårt stora mål - Lofoten! Efter två dagar vid ratten nådde vi äntligen naturparadiset. Vädret var bara fantastiskt, vi hade sån tur! Spektakulära vyer som i en sagobok, vita sandstränder som på Hawaii och broar som i San Francisco - allt detta på små öar. Det dramatiska, särpräglade landskapet överträffade definitivt våra förväntningar! Det känns som att kliva hundra år tillbaka i tiden, långt från vardagen och civilisationen. Rörande och autentisk, även om vi helt klart inte var de enda camparna där. Detta gjorde att sökandet efter en ställplats inte alltid var så lätt, men mestadels gick det bra. Efter fyra vandringar belönade vi oss med en klassisk fiskburgare (ett måste där uppe) och begav oss tillbaka till fastlandet efter några dagar. För att komma till fastlandet tog vi färjan från Moskenes till Bodö och fick återigen en vacker utsikt från havet till Lofotens soldränkta berg.

KAFFESTOPP I TRONDHEIM OCH ÅLESUND

De följande dagarna på fastlandet var ganska regniga och vi använde tiden till att bocka av organisatoriska saker på vår lista. Ett och annat kaféstopp i Trondheim eller Ålesund gick inte att missa, eftersom Marie har en förkärlek och bra näsa för restauranger och caféer. Trots det dåliga vädret tog vi speciellt Trondheim till våra hjärtan, en vacker gammal stad med en stor katedral och många små butiker och restauranger.

MELLAN FJORDAR OCH GLACIÄRER

Det var dags att åka tillbaka till natur och fjäll då vädret var mer eller mindre okej igen. Nästa stopp var den berömda Geirangerfjorden med den imponerande vägen Trollstigen. Där bodde vi på en liten camping vid foten av ett vattenfall. En båttur förbi vattenfallen "De syv søstrene" (på svenska: "De sju systrarna") ledde oss till starten på en fantastisk vandring. Vi släpptes av vid stranden och därifrån gick vi brant uppför till den gamla gården Skageflå, där vi belönades med en fantastisk utsikt över fjorden. Efter två timmar blev vi upphämtade igen med båt och fördes tillbaka till Geiranger. Den här turen kan vi verkligen rekomendera!

Vi fortsatte sedan över otaliga glaciärområden och genom nationalparker mot Aurlandsfjorden som är en gren av Sognefjorden. Vi tillbringade natten direkt vid utsiktsplatsen Stegastein. Vi stod på en sluttande parkeringsplats, men vi är inte så kinkiga och kan sova i nästan alla lägen. Sömnmask (i norr verkligen att rekommendera) på och öronproppar i! I Flåm tog vi ytterligare en vandring till vattenfallet Brekkefossen och körde sedan vidare till staden Bergen. Bergen var väldigt befolkat och ganska stressigt. Vi sökte därför naturen igen, vandrade till en utsiktsplattform ovanför staden och tog slutligen tåget tillbaka ner till dalen. Detta var en trevlig avslutning på stadsresan.

HOTSPOT PREIKESTOLEN

Efteråt behövde vi en liten paus, eftersom vi redan var nära Stavanger, vår sista destination i Norge. Men det var en sak vi inte kunde missa: Norges mest kända tur, vandringen till fjällplatån Preikestolen. Det var det verkligen värt, för hur mycket folk det än är som besöker Preikestolen så är utsikten oförglömlig. Vi vandrade upp vid åtta på kvällen och var helt för oss själva stundvis. Vi rekommenderar därför att börja gå tidigt på morgonen eller sent på kvällen. På toppen var det någon som spelade på sin gitarr och sjöng en låt för oss - cheesy!

SISTA STOPPET: STAVANGER

Staden Stavanger i sig överraskade oss verkligen. Så charmig, färgglad och livfull. Små gränder, massor av shopping, bra restauranger och såklart supercaféer. Vi tillbringade också en dag på Sola beach nära Stavanger. På grund av den starka vinden hopar sig sanddynerna där, varifrån du kan se de många kitesurfarna. Sedan var det dags att säga hejdå och ta oss ombord på färjan. Vi tillbringade natten ombord och vaknade tidigt på morgonen i Danmark. Nu var det som i början av resan: farthållare på och raka vägen hem. Vi ses snart, Skandinavien!

SLUTSATS

Enligt vår mening är Carado V132 EDITION15 en riktig allrounder. Fordonets mervärde ligger helt klart i kompaktheten: Campingbilen innehåller allt på ett litet utrymme utan att behöva göra några större kompromisser. Sänglängd och takhöjd i husbilen är anpassade till det kompakta konceptet.

Dusch, matlagning och körning fungerade felfritt. Att tömma spillvattentanken och fylla på färskvattnet var okomplicerat, även för campingnybörjare. V132 är ett idealiskt fordon för alla som vill ha en lättmanövrerad, kompakt husbil som platsar på alla campingplatser. Körning på smalare vägar kommer heller aldrig att vara ett problem.

Hitta aterfosaeljare

download
Digital
broschyr

Så får du snabbt och bekvämt veta