PROFIEL

België, Frankrijk, Spanje

Eindbestemming:
Algarve kust, Portugal

Debi Flügge, op Instagram bekend als Debi Flue, is geboren in Mainz en is een succesvol influencer. Tussen wandelen, fitness en reislust neemt ze bijna 1 miljoen mensen mee op haar reis door het leven. Zij en haar vriend Kev reizen al enkele jaren samen de wereld rond. Ze ontmoetten hun hond Django op hun laatste reis samen in de zomer van 2020 en konden niet van hem scheiden.

Voor de eerste keer met een camper reizen - twee mensen en een hond. Een nieuw avontuur voor ons. Dus namen we dit jaar een Carado T447-Clever+ camper mee op een 3,5 week durende reis naar het zuiden van Europa. Voordat we aan onze reis begonnen, waren we weliswaar sceptisch of het wonen en reizen in een "kleine en krappe" camper wel echt iets voor ons was, maar we wilden het echt graag uitproberen met Django. Daarom kozen we voor een groot model met keuken, toilet, douche, koelkast, zonnecel & stroomvoorziening.

Meteen vanaf het begin: het is absoluut ons ding! Maar één ding tegelijk.

Laten we gaan:

Toen gingen we naar het zuiden. 2.200 km door België, Frankrijk, Spanje naar onze bestemming: Portugal. De eerste 3 dagen bestonden alleen uit rijden, rijden en rijden. Onze stops waren een meer kort na Parijs, de volgende bij het strand voor de eerste keer kort na Bordeaux en de laatste stop voor onze bestemming in Spanje bij een riviertje in de buurt van Valladolid. We zochten en vonden al onze parkeerplaatsen met behulp van de smartphone-app "park4night" - een absolute aanrader voor elke rondreis met camper of motorhome. Een groot voordeel als je altijd je woonkamer bij je hebt: De een rijdt en de ander kan werken, want ook in het woongedeelte kun je je vastgespen voor de rit!

De eerste keer

Niet alleen vonden we met de app onze slaapplaatsen, maar ook de plaatsen waar we water konden bijvullen & riool + toilet konden legen, want ook dat werd na 2 dagen voor het eerst nodig.

Het deel waar niemand graag over praat en waar we van tevoren niet echt een idee van hadden - namelijk het legen van het toilet - was uiteindelijk niet zo'n groot probleem, omdat alles zeer doordacht is ontworpen. Trek wegwerphandschoenen aan, haal de toiletcassette eruit, schroef de afvoerpijp los en houd hem in de richting van de afvoer en druk op de knop op de cassette die alles eruit "schiet" - er kan niet veel misgaan, tenzij je niet op het vulniveau van de cassette let ;)

De eerste douche bezorgde ons eigenlijk meer problemen, omdat we tot dag 4 niet begrepen hoe de warmwaterboiler werkte - dus de eerste 4 dagen douchten we vrij koud en vrij spaarzaam Tip: Fout "W162h" betekent gewoon dat het raam boven de boiler gesloten moet worden en u kunt aan de slag.

Koken was hier het makkelijkst. Zet de gasfles aan (we hadden er 2 bij ons, die het tot het einde uithielden), zet het fornuis aan, open het dakraam direct boven het fornuis en klaar is Kees. Onze tip hier: Potten en pannen mogen niet te groot zijn, anders kunnen niet alle drie de kookzones worden gebruikt.

Eindelijk zomer

Na 4 dagen rijden, was het eindelijk zon, strand & zee, op de kortste weg naar de westkust van Portugal! Django sprong uit de auto en rende meteen de golven in, hij was ook blij dat we eindelijk in de zomer waren aangekomen! Het water was vrij koud, maar we moesten er gewoon achteraan na zo lang de zee niet te hebben kunnen zien :) ook hier vonden we via park4night een parkeerplaats direct aan het strand bij Aveiro, waar we ook de nacht hebben doorgebracht.

Nieuwe dag – nieuw strand

Van hieruit gingen we dag na dag verder langs de kust naar het zuiden, waarbij we hooguit 1 à 2 uur per dag reden. Vanaf Nazaré (geen bovengemiddelde deining in deze tijd van het jaar) wordt de kust steiler en steiler en gaat langzaam over in kliffen. Dus de parkeerplaatsen worden ook steeds spectaculairder. Helaas is het niet overal in Portugal toegestaan om te overnachten. Maar zelfs daar helpt park4night om indrukwekkende plekjes te vinden met ongelooflijke uitzichten. Tijdens de hele reis hebben we nooit op een camping overnacht, maar alleen op vrije plaatsen, vanwaar we bijna altijd de zonsondergang konden zien. Er waren nooit meer dan 2-3 andere campers en motorhomes in de buurt - absoluut perfect voor ons. In Nazaré, bijvoorbeeld, konden we op een klif staan, direct aan het strand. Gelukkig liep er ook een pad naar beneden naar het strand (geen probleem, zelfs niet met een hond), dus het was de perfecte plek om te parkeren :) De stranden hier zijn kilometers lang, extreem breed en zeer verlaten, een absolute droom.

De Camper Service Stations:

Na de 2 dagen in Sines, was het tijd om weer voor water en riolering te zorgen. Het goede in Portugal is dat er een supermarktketen is (Intermarché) die naast de supermarkt op het terrein camperservicestations heeft (te vinden via park4night). Dat betekent dat we met één stop voor alles kunnen zorgen: Toilet, water, riolering, wasserij, benzine & boodschappen - super praktisch en tijdbesparend! Daarna zijn we nog ruim 100 km zuidwaarts gegaan. Tip: wat ontbreekt op deze stations is een stofzuiger. We namen een handstofzuiger mee. Absoluut zijn gewicht in goud waard na een dag op het strand! Op die manier blijft de leefruimte altijd mooi en schoon.

De Algarve:

Na de hereniging van hond en baas, begonnen we aan de laatste etappe naar het zuiden. Na nog ongeveer een uur kwamen we aan bij de kust van de Algarve. We zijn hier in het verleden al vaak geweest en we verheugden ons erop om terug te komen, maar we waren er nog nooit geweest met een camper en hond. Helaas waren veel van de stranden/parkeerplaatsen die we wilden bezoeken ofwel verboden voor honden ofwel voor campers. We vonden echter via park4night een parkeerplaats bij Abfeire, maar die was niet te vergelijken met de parkeerplaatsen van de afgelopen dagen. Er waren daar maar 3 parkeerplaatsen voor campers, en die waren allemaal bezet, dus het was nogal krap. Maar je moet zeggen dat de stranden daar in het zuiden echt uniek zijn met hun oranje kliffen. Helaas niet zo geschikt voor honden, omdat het strand hier aan de ene kant veel smaller is en er aan de andere kant meer toeristen zijn, waardoor alles veel smaller is. Daarom besloten we al na 2 dagen terug te gaan naar de westkust. Tip: wat u hier of in Portugal in het algemeen niet mag missen: Als u het goed vindt: de Indische restaurants! Er zijn er nogal wat van in Portugal en we hebben nog geen slechte gevonden. Outlet! Ook in Portugal zijn hiertoe vele mogelijkheden.

De tijd de rust:

Zo snel 2,5 week voorbij en het einde van de reis naderde langzaam. Daarom wilden we, na de 4 dagen op Praia Bordeira, weer langzaam naar het noorden trekken om de weg naar huis wat te verkorten. Dus stopten we 2 uur later weer in de buurt van Sines en genoten ook daar van de rest van de dag. Helaas, hoe noordelijker we gingen, hoe minder geluk we hadden met het weer. Toen we de volgende dag wakker werden, was alles plotseling grijs. Hoewel dit ons er niet van weerhield om een frisse ochtendzwem te hebben, gingen we toch vrij snel verder en zetten we onze zinnen op de volgende etappe. Na 3 uur rijden en eindelijk weer eens mooi weer, belandden we eindelijk op onze camping in Nazare, waar we aan het begin van de reis ook hadden gestaan. Deze keer waren we niet zo alleen als de eerste keer, maar de zon scheen! Daar hebben we onze laatste dag op het strand doorgebracht en de laatste avond met Indiaas eten en een film in een knus bed. Voordat we de volgende ochtend weer naar huis gaan.

Telkens weer:

3,5 week en 6.000 km later, moeten we heel duidelijk zeggen dat het voor ons een onvergetelijke en totaal nieuwe manier van reizen was. De aanvankelijke scepsis over ruimte en functionaliteit is vrij snel weggeëbd en omgeslagen in enthousiasme. Zoals ik al zei, zijn we de afgelopen jaren vaak in Portugal geweest, maar we hebben Portugal nog nooit zo ervaren als nu met een camper - een heel andere manier van reizen. Het was onze eerste reis met een camper, maar vrijwel zeker niet onze laatste! ?

Dealer zoeken

Catalogus
downloaden
Eenvoudig

Snel en comfortabel alle informatie
over onze campers.

Broschure downloaden
Carado
wereld
Van fietsendrager tot
en met beddengoed.

Maak uw camper nog
comfortabeler met handige accessoires.