PROFIEL

Startpunt:
Leutkirch in de Allgäu

Tussenstops:
Dünkirchen (FR), Cornwall, Lizard, Newquay, Croyde, Fowey, Saltburn-By-The-Sea (ENG), Cardiff, Abergavenny, Llangennith, Manorbier, Afan Forest, Dyfi (WAL), Innerleithen, Edinburgh, Dunkeld, Laggan Wolftrax, Glenlivet, Torridon (SCO)

Eindpunt:
Schotland

Specialiteit:
Camperreis door het Verenigd Koninkrijk naar de mooiste mountainbikeroutes

Birgit Ertl, een gepassioneerde mountainbiker, heeft een langverwachte droom vervuld: een rondreis door het pittoreske Groot-Brittannië. Ze vertrok in haar Carado v-339 pro vanuit Leutkirch in de Allgäu en reisde naar enkele van de mooiste fiets- en surfplekken - van de ruige kusten van Cornwall tot de wilde bikeparken van Schotland. Tijdens haar reis van 9.000 kilometer genoot Birgit van de culturen en landschappen van Engeland, Schotland en Wales en de vrijheid van het kamperen. In haar verslag deelt ze haar ervaringen, haar favoriete plekken en het reisvirus in de UK.

Ronde van Groot-Brittannië

met de Carado V339 pro door Engeland, Schotland en Wales

Het is al jaren een droom van me om met mijn fiets en surfplank door het Verenigd Koninkrijk te reizen. In 2023 was het eindelijk zover. Mijn Carado camper stond eind juli voor me klaar, de veerboot van Duinkerken naar Dover en de eerste twee nachten op een camping in het zuiden van Engeland waren geboekt en daar gingen we.

Nadat alle bagage in de V339 was opgeborgen, reisden we elf uur naar Duinkerken om de veerboot naar Engeland te nemen. De overtocht van Duinkerken naar Dover duurt twee uur. Daarna was het nog eens zeven uur met de auto naar Lizard. Daar bracht ik de eerste twee dagen door met genieten van het prachtige landschap, thee en scones (traditioneel Engels gebak) in de charmante koffiehuizen van Lizard en het plannen van mijn eerste fiets- en surfdagen in Newquay, Croyde en Fowey.

WOODY'S FIETSPARK

Als je niet kunt wachten om op je fiets te stappen na de lange reis naar Engeland, kun je het beste je eerste fietsstop van de reis plannen in Fowey bij Woody's Bike Park. Het park ligt op een heuvel aan de zuidkust van Engeland en biedt een prachtig uitzicht op de zee. Perfecte routes van blue flow trails tot black jump lines bieden afwisseling en voor elk wat wils.

NEWQUAY & CROYDE

Beide plaatsen zijn paradijsjes om te surfen. Ik heb de v-339 een paar nachten in Newquay geparkeerd. Er zijn daar verschillende parkeerterreinen voor een dagtarief van ongeveer zes pond, waar je ook kunt overnachten. Newquay is bijzonder druk in de zomer. Veel toeristen, voornamelijk uit noordelijker gebieden in Engeland, waarderen het traditionele Engelse stadje direct aan zee. Ik vond de mix van surfcultuur en de oude Engelse stad bijzonder opwindend. Je kunt direct van het strand naar de pubs in het stadje lopen om jezelf te trakteren op een portie pubfood na een paar uur in het water. Croyde ligt ongeveer 2,5 uur ten noorden van Newquay. De weg naar Croyde, of bijna alle "wegen" in Cornwall, bleek een avontuur - smal, eenbaans en met aarden of stenen muurtjes links en rechts. En dan is er nog het tegemoetkomende verkeer. Er zijn veel baaien om tegenliggers te ontwijken, maar zelfs deze baaien helpen vaak weinig met een camper, omdat ze meestal nauwelijks genoeg ruimte bieden voor een auto. Ik werd ook begroet door prachtige zandstranden in Croyde, wat ik nooit had verwacht in Engeland. Het is ongelooflijk hoe tropisch de stranden eruit zien - turquoise water en het fijnste zand doen denken aan Fiji of Hawaï. Alleen de temperaturen van 16 tot 18 graden doen je snel beseffen dat je in Engeland bent.v-339

WALES

Ik was vooral enthousiast over Wales omdat ik geen idee had wat ik kon verwachten. Ik had bepaalde ideeën over Engeland en Schotland van televisie, sociale media of verhalen. Ik had wat onderzoek gedaan naar Wales voordat ik op reis ging, maar ik wist nog steeds niet zeker wat ik uiteindelijk kon verwachten.

Mijn eerste bestemming was Cardiff Airport, waar ik mijn goede vriend Scott zou ophalen. Hij zou me een week lang vergezellen op mijn reis. Onze eerste bestemming samen: Dirt Farm in Abergavenny.

DIRT FARM

Zoals de naam al doet vermoeden, is Dirt Farm een boerderij waar Gwenda, de eigenaresse, haar schapen hoedt. Meer dan 10 jaar geleden besloten zij en haar man, beiden fervente sporters, een fietsenpark op hun land te bouwen om een paar extra ponden te verdienen en tegelijkertijd iets te doen voor de jeugd in de omgeving. We hadden geen betere plek kunnen kiezen voor onze eerste stop in Wales. De lokale bevolking verwelkomde ons als oude vrienden. Tussen de afdalingen door waren de ritjes op de tractor terug naar het startpunt altijd een leuke onderbreking, gevuld met levendige gesprekken met de andere motorrijders. Het was ongelooflijk hoe vriendelijk iedereen was en hoe gezellig de sfeer in het hele park was. Drie dagen lang genoten we van de vele spannende trails, de trekkershuttles en het verse, lokale eten in het bike park.

De Skirrid Inn zorgde 's avonds voor een klassieke Britse sfeer. De oudste herberg van Wales ligt op slechts vijf minuten afstand van Dirt Farm. Of je nu binnenstapt voor een diner, een pint of allebei, je voelt je er meteen thuis en als een echte Welshman.

LLANGENNITH STRAND & MANORBIER

Toen we aankwamen op onze volgende bestemming, Llangennith, was ik bijna nog meer verrast door de stranden in het zuiden van Wales dan door de stranden van Engeland. Het had kort voordat we aankwamen geregend in Llangennith. We hadden het hele strand bijna voor onszelf: een kilometerslang zandstrand dat te bereiken is via een pad in de kliffen. Het had niet mooier kunnen zijn.

Hoewel de luchttemperatuur meestal maar rond de 20 graden was en het water nooit meer dan 18 graden, had ik het nooit koud. Voor het surfen heb je een lang wetsuit nodig van minstens drie millimeter dik. Wat kleding betreft, moet je ook een warme, gevoerde jas hebben voor 's avonds en een regenjas voor de terugkerende motregen.

Onze volgende strandtrip in Wales naar Manorbier Beach was ook de reis over de steeds smaller wordende wegen waard. Een klein, verborgen strand en gelijknamig dorp, direct aan het strand gelegen, bood opnieuw een perfecte surfplek maar ook tijd om te relaxen.

Na twee dagen strand en surfen was het tijd om weer op de fiets te stappen.

FIETSPARK WALES

Het grootste, maar ook meest commerciële fietspark in het Verenigd Koninkrijk is zonder twijfel Bike Park Wales. Indien mogelijk kun je het beste doordeweeks een bezoek brengen. In het weekend kan het gebeuren dat de shuttletickets uitverkocht zijn of dat er geen huurfietsen meer beschikbaar zijn. Het is essentieel om van tevoren online te reserveren. Als je echter een van de felbegeerde tickets hebt, kun je je verheugen op bijna 50 kilometer aan groene, blauwe, rode en zwarte trails. De Kermit Trail in Bike Park Wales is de langste groene trail in het Verenigd Koninkrijk. Er is een camping op slechts 15 minuten fietsen van het park. We brachten twee dagen door op de camping bij het park, genoten van de grote verscheidenheid aan trails en ontmoetten veel nieuwe en interessante mensen. Net als de Engelsen waren de Welsh ruimdenkend, vriendelijk en vol sarcasme en zwarte humor.

AFAN-BOS

Om iets aan onze conditie te doen, besloten Scott en ik een dagje naar Afan Forest te gaan. Het trailcentrum heeft een paar fietspaden, maar geen shuttles. Afan Forest bleek de perfecte dagtocht te zijn. Het aanbod aan trails is overzichtelijk en makkelijk te doen in één dag.

Na een week moest Scott terug naar huis, dus ging ik alleen naar het noorden. Mijn eerste stop was Manchester, waar ik mijn vriendin Nina oppikte van het vliegveld. Ze vergezelde me de volgende vijf dagen van mijn reis. Onze bestemming: Schotland!

SALTBURN-BY-THE-SEA

Voor onze bestemming Schotland brachten we nog een stranddag door in Saltburn-By-The-Sea - nog zo'n mooi surfstrand, dit keer in het noordoosten van Engeland. Het grootste verschil met de stranden in het zuiden was de watertemperatuur. In Saltburn was de temperatuur slechts 14 graden Celsius, maar met een goed wetsuit was dat geen probleem. Dus genoten we ook hier van een paar uur in het water voordat we de volgende dag doorreisden naar Innerleithen.

INNERLEITHEN

We waren eindelijk in Schotland aangekomen. De verwachting was groot en we werden niet teleurgesteld. Innerleithen is een paradijs voor fietsers! Er zijn talloze routes aan beide kanten van de vallei - 350 in totaal. Het gebied wordt het "gebied van de zeven heuvels" genoemd en er zijn overal fietspaden. Angry Sheep en Big Baw waren twee van onze favoriete trails. Je kunt pendeltickets kopen bij Adrenalin Uplift. Ook hier geldt dat je vooraf online moet reserveren om de felbegeerde kaartjes te bemachtigen. Adrenalin Uplift biedt de pendeldienst alleen aan één kant van de vallei aan. Aan de andere kant van de vallei, genaamd "Golfie", moet je de 650 meter naar het begin van de paden zelf afleggen. In Innerleithen vind je alles wat je fietshart begeert: ongelooflijk spannende single trails in het mooiste Schotse landschap, uplifts, uphill trails, kamperen direct bij de parkeerplaats van het trailcentrum, een oud Schots dorp met pubs, fietsenwinkel, souvenirwinkels - wij waren er helemaal weg van.

Na twee spannende fietsdagen in Innerleithen was Nina's tijd met mij in Schotland helaas bijna voorbij. We moesten terug naar Manchester, vanwaar Nina naar Oostenrijk vloog. Maar voordat het zover was, stond er nog één punt op het programma:

FARMER JOHN'S

Tijdens onze roadtrip kreeg Nina een tip van een vriendin: onderweg naar Manchester moesten we zeker Farmer John's Bike Park bezoeken, en dat hebben we gedaan. Net zoals Gwenda had gedaan met Dirt Farm in Wales, had ook John zijn boerderij omgetoverd tot een fietsparadijs. John vertelde ons dat hij al 20 jaar bezig is met het ontwerpen van nieuwe trails. Je vindt nu dirt jumps, flow lines, enduro en downhill trails op zijn terrein. We mochten parkeren en overnachten op het terrein voor £10.

Weer alleen reisde ik terug naar het noorden, naar Schotland.

EDINBURGH

Jas, een goede vriend uit Edinburgh, met wie ik in Nieuw-Zeeland als skileraar heb samengewerkt, leidde me rond in zijn geboortestad. Een dag lang voelde ik me alsof ik in een Harry Potter-film zat. De oude gebouwen van Edinburgh geven de stad een speciale flair die je zeker moet ervaren. Voor de reis naar Edinburgh bleek een kampeerplaats net buiten de stad de perfecte plek om te overnachten. Na een geweldige dag in de stad en een ontspannen nacht ging ik de volgende ochtend richting het noorden.

DUNKELD

De eerste stop op mijn rondreis door Schotland was Dunkeld. Hier ontmoette ik vrienden uit Salzburg. Samen verkenden we de stad en de paden rond Dunkeld.

Naar mijn mening is Dunkeld de perfecte mix van een gevarieerd aanbod aan single trails en Schotse cultuur. Op twee parkeerterreinen kun je tegen een vergoeding van een paar pond overnachten, waardoor het mogelijk is om midden in de stad te kamperen. Na een dag hard fietsen kun je terugkeren naar Dunkeld, naar de dichtstbijzijnde pub fietsen, stoppen bij een van de whiskybars of fish and chips eten in de Dunkeld Fish Bar.

LAGGAN WOLFTRAX & GLENLIVET

Na mijn stops in Edinburgh en Dunkeld heb ik nog een paar afgelegen bestemmingen in de bossen van Schotland gepland. De reis naar Laggan Wolftrax en Glenlivet moet je zeker beginnen met een volle tank benzine, zodat je zonder problemen het volgende tankstation kunt bereiken.

Laggan Wolftrax en Glenlivet zijn perfect voor tweedaagse tochten. Beide locaties bieden trails die perfect zijn voor een lange dag endurobiken.

In Laggan Wolftrax vind je een superblauwe trail en rode en zwarte technische trails. Glenlivet biedt ook blauwe tot zwarte trails. Hier vind je ook de grootste jumpline van Schotland.

Opnieuw kon ik tegen een kleine vergoeding direct op de parkeerplaats van het trail centre overnachten in Glenlivet. Na nog twee dagen reisde ik door naar Torridon, wat het grootste avontuur van mijn solotour bleek te zijn!

TORRIDON

De laatste 15 kilometer naar Torridon gaan over een enkelbaans gravelweg. Vlak voor het stadje zijn er een paar perfecte plekken om te overnachten. Toen ik op mijn eerste ochtend in Torridon wakker werd op een van deze plaatsen, werd ik tot mijn verbazing begroet door een hert vlak voor mijn raam. Het hert ging niet weg toen ik mijn camper verliet om mijn fiets klaar te zetten - integendeel, het scande mijn voorwiel met zijn gewei en snuffelde aan de velgen.

Na mijn ervaring met wilde dieren ging ik op zoek naar de Lollipop Trail, die me voor Torridon was aanbevolen. Helaas had niemand me voorbereid op hoe zwaar het pad bergop zou zijn. Ik heb mijn fiets vier uur lang geduwd of gedragen. Maar toen ik eenmaal op de plaats van bestemming was, maakte het uitzicht op meren en zelfs de zee en de prachtige bergen de inspanning meer dan goed. De afdaling tot aan de zee was adembenemend.

DYFI

Op de terugweg naar het zuiden was mijn laatste stop Dyfi Bike Park in Wales. In Dyfi ontmoette ik vrienden uit Engeland die ik aan het begin van mijn reis had ontmoet. We waren hier allemaal voor het eerst. We verwonderden ons over het enorme bike park dat de beroemde broers en zussen Atherton hadden gebouwd in een prachtig, bergachtig deel van Wales. Zelfs als je geen professionele motorrijder bent, mag je Dyfi niet missen. De ontspannen sfeer en het prachtige landschap maakten de tocht onvergetelijk.

Ik had nog maar een paar dagen over van mijn rondreis door Groot-Brittannië voordat ik terug moest naar Dover voor de veerboot. Ik besloot om nog drie ontspannen stranddagen door te brengen in Cornwall, in het zuiden van Engeland, en mijn reis af te sluiten met een goed boek en de herinneringen aan vele onvergetelijke momenten van de afgelopen vijf weken.

CONCLUSIE

Ik heb in totaal 9.000 kilometer gefietst - soms erg inspannend vanwege de smalle en hobbelige wegen. Desondanks zou ik het zo weer doen. Mijn verwachtingen van het Verenigd Koninkrijk, of het nu de cultuur, de mensen, de fietsparken, de stranden, het surfen, het eten of het weer was, werden allemaal overtroffen en ik kan niet wachten om terug te komen.

Dealer zoeken

Catalogus
downloaden
Eenvoudig

Snel en comfortabel alle informatie
over onze campers.

Broschure downloaden
Carado
wereld
Van fietsendrager tot
en met beddengoed.

Maak uw camper nog
comfortabeler met handige accessoires.