Beskrivelse

Rejseperiode:
3 uger i august 2023

Udgangspunkt:

Leutkirch im Allgäu (Tyskland)

Stop på ruten:
Malans (CH), Calais (FR), Dover, Cambridge, Durham, Edinburgh, Inverness, North Coast, Glasgow, Paris

Destination:
North Coast 500 (Skotland)

"Hvorfor Skotland?"...

spurgte en ven mig kort før vi drog afsted på vores tre ugers road-trip i autocamperen. Jeg måtte tænke mig om et øjeblik, for der var mange grunde til at vi valgte lige præcis den nordligste region af Storbritannien.

Efter at have rejst gennem Cornwall med vores autocamper i sommeren 2019, blav vi så begejstrerede over både det maleriske landskab og måden at rejse på, at vi allerede dengang vidste, at vores næste lange ferie skulle føre os tilbage til dette land med autocamperen. Da min mand altid har drømt om at besøge Skotland på grund af hans fascination af landskabet, blev vores næste destination hurtigt besluttet. Klimaet var også en afgørende faktor, fordi vi ikke har lyst til temperaturer over 40 grader. Dog blev vores rejseplaner midlertidigt udskudt, da vi fik endnu et barn i 2020, idet vi ikke ønskede at foretage den lange rejse med en baby.

I august 2023 skete det endelig. Drømmen om Skotland blev til virkelighed, og det var det hele værd. Jeg kan kun sige: Caribiske strande, det maleriske højland, øde områder, utallige regnbuer, havet i sine smukke farver, ingen myg i sigte, og temmelig heldige med vejret. I hele tre uger oplevede vi kun én regnfuld eftermiddag. Skotland var virkelig god mod os.

Ruten

Ruten var en fantastisk blanding af charmerende byer, kulturelle oplevelser og naturskønne områder! Fra Østrig begav vi os gennem Leutkirch (Tyskland), hvor vi hentede vores rejsefælle, Carado T459, og gjorde et stop i Malans, Schweiz, inden vi nåede Calais. Derfra tog vi færgen til Dover, hvorfra vores rejse fortsatte gennem Cambridge (et utroligt smukt sted at studere) og Durham (i Harry Potters fodspor) på vej til Edinburgh. Rejsen til Skotland tog fire dage. Derfra gik turen til Inverness, hvor vi begav os ud på hovedattraktionen i vores rejse: tolv dage langs North Coast 500, eller NC500, for at opleve Skotland fra sin allerbedste side. Derefter vendte vi tilbage gennem Glasgow til Dover, Calais og endelig Paris, hvor vi udforskede byen for første (!) gang. Efter et to-dages sightseeing i Paris vendte vi direkte tilbage til Leutkirch og afleverede nøglerne til autocamper, desværre. I alt var vi på vejen i 21 dage, hvilket var den perfekte varighed for denne rute.

Autocamperen

Vi valgte Carado T459, en delintegreret autocamper, der lige fra starten føltes som hjem. Moderne, strømlinet design møder funktionalitet - for os fire var det den perfekte rejsekammerat. På trods af sin kompakte længde på 739 cm var det et ægte opbevaringsmirakel. Med en rummelig garage i bag og velplacerede skabe var der mere end nok plads til bagagen til en firepersoners familie. Det, vi fandt særligt genialt, var det store, hyggelige opholdsområde, der med blot nogle få enkle trin kunne forvandles til en rummelig stue-spisestue. Bagsæderne kunne nemt omdannes til to bænke, førersæderne kunne drejes rundt, og midt i det hele var der et højde- og sidejusterbart bord, der kunne foldes op eller bruges åbent.

Et absolut højdepunkt var badeværelset med brusekabine, en uundværlig komfort for os for ikke at være afhængige af campingpladsfaciliteter. Takket være denne funktion havde vi mulighed for at være off-grid i op til tre dage og være uafhængige (Bemærk: I Skotland kan du ikke bare parkere hvor som helst, men der er mange fantastiske steder, hvor overnatninger er tilladt).

Vi følte os også meget komfortable i de to dobbeltsenge. Den ene var en sænkeseng, der kunne gemmes væk under loftet om dagen. Den anden befandt sig i en separat soveafdeling. Dette var særligt praktisk for os, da vores yngste familiemedlem ofte faldt tidligt i seng, mens resten af os hyggede og spillede spild indtil sent om aftenen. Vi var også ret vilde med køkkenet og dets indretning. Alt var inden for rækkevidde – dejligt! Det store køleskab med fryseboks er værd at nævne, især fordi vi satte stor pris på det i det fjerne nord, hvor supermarkeder er sparsomme, og vi var nødt til at købe proviant i større mængder.

Road-trip

North Coast 500, eller "NC500," er en 800 km lang rute langs kysten i den nordligste del af Skotland, væk fra masseturisme og utroligt mangfoldig. Kombinationen af ​​højlandet og havet var perfekt for os. Køreturene fra stop til stop var hver gang en højdepunkt, fordi landskabet simpelthen er betagende smukt og så varieret.

"Rejsen er destinationen – aldrig før har jeg følt dette citat så stærkt på nogen ferie."

Det er særligt bemærkelsesværdigt, at vi dækkede så mange kilometer på denne rejse (i alt over 6.000) uden at rejse med fly. Dette gjorde det muligt for os at forstå, hvor langt væk hjemmefra vi faktisk befandt os. Det var spændende for os alle at observere, hvordan vegetationen og landskabet gradvist ændrede sig, mens vi kørte længere mod nord. Denne rejse fik os til at føle betydningen af ​​udtrykket "Rejsen er destinationen" på en måde, som ingen af vores tidligere ferier har gjort.

Det var ikke kun Skotland i sig selv, der var imponerende, men også de mange uforglemmelige øjeblikke, vi oplevede på vejen frem og tilbage.

Vi brugte appen "park4night" til at søge efter (næsten) alle vores parkeringspladser, hvilket viste sig at være meget organiseret og hjælpsomt. Vi overnattede næsten udelukkende på campingpladser eller crofter-steder og betalte for vores overnatninger. Derudover gjorde vi vores bedste for at købe produkter fra lokale producenter for at give noget tilbage til landet. Skotland tilbyder velholdte veje, parkeringspladser og affaldsfaciliteter, og der er gratis adgang til de fleste attraktioner.

Calais, Cambridge og Cromwell

Da vi ankom sent om aftenen til havnen i Calais, havde vi samme held som i 2019 med at finde et overnatningssted lige på parkeringspladsen indenfor området. Denne gang bookede vi online (cirka en time før vores ankomst) gennem Direct Ferries. Dog ville det også have været muligt at købe billetter på stedet. Næste morgen satte vi kurs mod Dover lige før kl. 10. Kystlandskabet omkring Calais er meget malerisk, og kridtklinterne ved Dover er et must-see. Jeg kan kun anbefale at tage færgen (i dagslys!). Denne gang havde vi særligt gode erfaringer med Irish Ferries. Med et stort legeområde og ret gode dækudsigter appellerede det mere til os end P&O.

Efter vores ankomst i Dover begav vi os straks mod Skotland. Efter en kort afstikker til Cambridge (som jeg ville elske at kigge nærmere på en dag), nåede vi til sidst Cromwell. I øvrigt var campingpladserne i England ret overfyldte. Efter lidt anstrengelse fandt vi endelig en overnatningsplads på Milestone Caravan Park. Ikke ligefrem billig, men meget velholdt!

På sporet af Harry Potter i Durham og til sidst ved havet i Bamburgh

Næste dag fortsatte vi vores rejse nordpå, og vores destination var Bamburgh, vores første stop ved havet. Børnene kunne næsten ikke vente. Ved middagstid stoppede vi i Durham for at udforske den smukke gamle bydel og katedralen (entré: £5). Scener til Harry Potter-filmene (De Vises Sten, Hemmelighedernes Kammer og Fangen fra Azkaban) blev optaget her. Kirken og klostergangen var ekstremt imponerende og bestemt et besøg værd. Et lille tip: Naviger ikke direkte til katedralen; vi følte, at vi kørte gennem en fodgængerzone. Til sidst fandt vi rigeligt med parkeringspladser foran Durham University (Elvet Riverside I).

Alnwick Castle, et andet hotspot for Harry Potter-fans, lå også på vores rute, men vi besluttede at springe det over, fordi vores lille søn var meget ivrig efter at komme ud til havet.

Omkring kl. 17 nåede vi frem til Budle Farm Campsite - en simpel mark, men med en fantastisk beliggenhed lige ved havet. Indtil aften brugte vi vores tid på den enorme sandstrand, hvor vi strakte benene efter den lange køretur, afprøvede dronen, gravede i sandet og samlede selvfølgelig også skaller.

En dag i Edinburgh

Næste dag begav vi os tidligt afsted mod Edinburgh for at se så meget af byen som muligt. Igen var stort set alle campingpladser fuldt bookede. Til sidst lykkedes det os at sikre os en plads på Mortonhall Caravan & Camping Park. Det var en smukt anlagt plads med en stor legeplads og en busforbindelse til centrum af Edinburgh lige ved døren – perfekt!

Som altid, når vi har begrænset tid i en by, valgte vi en Hop-On-Hop-Off-tur. Dette er den bedste måde for os at få et overblik over og en fornemmelse af byen på kort tid. Plus, det er sjovt for børnene. Denne gang tog vi endda turen to gange i træk – én gang med audioguiden og én gang uden. Vi var ekstremt imponerede over Edinburgh.

Nu begynder det - den første etape af NC500

Efter tre timers kørsel gennem højlandet, nåede vi Inverness, startpunktet for NC500. Efter en hurtig kaffepause begav vi os afsted mod det første stop på vores Skotland rejse: Brora.

I første omgang havde vi planlagt at besøge Dunrobin Castle. DDet er et smukt slot med en imponerende havhave. Dog valgte vi at køre lige forbi det, idet vi spontant besluttede os for at den type sightseeing ikke lige var det vi havde lyst til i øjeblikket. I stedet kørte vi direkte til den lille, men dejlige Brora Caravan and Motorhome Club Campsite og tilbragte resten af dagen på den uendeligt lange, smukke og øde strand. For at komme derhen måtte vi krydse den lokale golfbane. I øvrigt besluttede vores børn at omdanne deres Skotland ferie til en badeferie og hoppede i vandet hver gang de havde mulighed for det, uanset vind og vejr. 😉

Næste stop: Durness

Næste dag fortsatte vi ad kystvejen fra Wick, John O'Groats og Thurso til Durness. Vi fandt ikke nordvestkysten særlig bemærkelsesværdig. Det er kun kort før Bettyhill, at landskabet bliver spektakulært, og hvert eneste kilometer er en fornøjelse.

"Når man tror, at det ikke kan blive smukkere, tager udsigten efter næste sving pusten fra en igen - sådan oplevede vi vores roadtrip."

Hvis vi skulle køre ruten igen, ville vi nok vælge ruten gennem Altnaharra til Tongue gennem indlandet i stedet. Området omkring Durness er vidunderligt smukt! Men da det var lidt koldere, meget blæsende og overskyet, tilbragte vi kun én nat på en autocamperparkeringsplads (H796+64C, Durness, Lairg IV27) lige ved stranden. Den nærliggende campingplads, Sango Sands Oasis, er malerisk og bestemt et sted, hvor man kan blive længere i godt vejr. På vejen gjorde vi et kort stop ved Balnakeil Beach. Det er også et fantastisk sted at overnatte!

Paradis fundet: Tre dage på Oldshoremore Beach

Efter blot en tres kvarters kørsel nåede vi stedet, som vi nok aldrig vil glemme. Set i bakspejlet var dette det absolutte højdepunkt på vores rejse – indlejret i blide klitter, omgivet af barske klipper mellem får- og hestefolde: Oldshoremore Beach. Her tilbragte vi to nætter på en nyetableret plads (5 pund) med betagende udsigt. Det var med tungt hjerte, at vi måtte rive os væk fra dette betagende sted (men vi vil helt sikkert vende tilbage).

På vej til Achmelvich Beach for et ophold på fem nætter

Jeg bookede den næste campingplads et par dage i forvejen, specifikt til fem nætter. Ligesom med vores første roadtrip gennem det sydlige England, indså vi, at det især er vigtigt for børnene at ankomme et sted og blive længere. Uden at vide, hvor smuk Achmelvich Bay er, bookede jeg en plads på Shore Caravan Site lige ved stranden på en impuls. Det er en simpel, vidunderligt beliggende, familiedrevet campingplads med en lille butik og køkken. Tip: Prøv deres pommes med ost 😊

"Er der en følelse af ankomst på en roadtrip? ABSOLUT!"

Det var en vidunderligt afslappende tid – selv for os voksne. Vi havde endelig tid til at læse! Vi legede på stranden hver dag, kravlede rundt på de omkringliggende klipper, lavede perlearmbånd og så endda delfiner. Og jeg fik mig et dyp i havet – med en våddragt, men jeg var under.

Det klare turkise hav, den hvide, caribiske sandstrand og de golde klipper overalt. Landskabet var utroligt smukt. Ofte sad jeg bare der og stirrede ud mod havet i timevis. Et sted, hvor man nemt kan blive i seks dage og mere...

Vores sidste kyststop og vores første skotske morgenmad

På Sands Caravan and Camping Park med udsigt til Isle of Skye og Outer Hebrides ville vi gerne have opholdt os længere end blot en enkelt nat. En stor legeplads, sandklitter, en smuk lang strand og en god restaurant med god vegetarisk haggis, hvad mere kan man ønske sig? Selvom der var flere turister her, var det stadig meget rummeligt.

På vej sydpå og endnu et åndeløst højdepunkt til slut

Næstsidste dag i Skotland kørte vi gennem Inverness, forbi Loch Ness, til Glenfinnan Viaduct (Harry Potter-fans ved, hvad det er). Konklusion: Ruten til Inverness og dermed den sidste del af NC500 var virkelig malerisk. Men Loch Ness kan springes over. Utroligt turistet, ikke en eneste ledig parkeringsplads, og ikke særlig speciel på nogen måde. Området omkring Glenfinnan Viaduct var også overfyldt (hvilket vi ikke var vant til fra nord). Så vi blev der ikke særlig længe, men nød i stedet området nær Loch Eilt, før vi begav os mod Glencoe, hvor vi helt uventet fik en fantastisk afslutning på vores tur.

"Loch Ness og Glenfinnan Viaduct – du kan gøre det, men det er ikke et must!"

I Glencoe fandt vi en parkeringsplads til overnatning (Loch Achtriochtan Car Park), der tog pusten fra os. Omgivet af bjerge, vandfald, en sø, en strøm og utallige får. Helt fantastisk!

Bye bye Skotland! Vi ses helt sikkert igen!

Turen gennem Glen Coe den sidste dag gjorde det virkelig svært at sige farvel. Det ene postkortværdige syn efter det andet. Hvem ved, måske kommer vi tilbage hertil for at vandre. Vi ville have elsket at se dalen fra oven!

Vi bookede den sidste campingplads i Storbritannien aftenen forinden. Lowther Holiday Park, en stor campingplads ved en flod, ligger nær Lowther Castle, som vi besøgte til en gåtur den dag. Et smukt sted, der gradvist bliver renoveret.

Tilbage til Dover og færgen til Calais

Hele næste dag kørte vi i flere etaper til Dover, hvorfra vi satte kurs mod Calais ved solnedgang. Vi tilbragte det meste af rejsen på dækket, og udsigten var en formiddabel!

Da der ikke var flere ledige pladser på parkeringspladsen ved havnen, sov vi på Aire de camping-car Calais, præcis som vi gjorde i 2019.

Et pitstop i Paris – Lyset By

På hjemrejsen havde vi to nætter i Paris, da ingen af os havde været der før. Jeg kan anbefale Camping Sandaya Paris Maisons-Laffitte – forbindelsen til byens centrum er god, og campingpladsen ligger smukt langs Seinen. Paris er en by, der emmer af spektakulær skønhed og kulturel rigdom. Uanset om du slentrer langs Seinen, udforsker kunstværkerne på Montmartre eller afprøver nogle af alle de gastronomiske oplevelser, er Paris en destination, der lever op til sit ry som en spektakulær og tidløs skat. Paris fortryllede mig fuldstændigt, men det er en anden historie 😊

Efter 21 dage med roadtrip var det ikke nemt for os at aflevere vores autocamper, Carado T459. Vi har så mange smukke minder fra disse tre uger.

Det bliver bestemt ikke vores sidste autocamperferie – tværtimod, vi kan ikke forestille os en bedre måde at holde ferie på. Vi drømmer allerede om vores næste tur: Sydfrankrig og den franske Atlanterhavskyst ville være meget tiltalende for os. Vi kommer helt sikkert tilbage til Skotland en dag. Vi vil gerne se Isle of Skye og Hebriderne, og Oldshoremore Beach og Achmelvich Bay vil helt sikkert være på programmet igen. Jeg glæder mig allerede!

FIND FORHANDLER

download
Download
oplysninger

Få hurtigt og nemt alt at vide