BESKRIVELSE

Belgien, Frankrig, Spanien

Destination:
Algarve-kysten, Portugal

Debi Flügge, der er kendt som Debi Flue på Instagram, blev født i Mainz og har stor succes som influencer. Med en blanding af udlængsel, fitness og rejselyst tager hun næsten 1 million mennesker med på sin rejse gennem livet. Sammen med kæresten Kev har hun rejst verden rundt i flere år. Hun mødte sin hund Django på deres sidste fælles rejse i sommeren 2020, og hun kunne ikke undvære ham.

Den første rejse i en autocamper - to personer og en hund. Et nyt eventyr for os. I år tog vi på en 3,5 uger lang tur til Sydeuropa i en Carado-T447—Clever+-autocamper. Jeg må indrømme, at vi inden turen var skeptiske overfor, om det at bo og rejse i en "lille og snæver" autocamper virkelig var vores noget for os, men vi ville virkelig gerne prøve det med Django. Derfor valgte vi en stor model med køkken, toilet, bruser, køleskab, solceller og strømforsyning.

Jeg kan lige så godt sige det med det samme - det var lige noget for os!

Men én ting ad gangen.

Så går det løs:

Nu gik turen sydpå. 2.200 km gennem Belgien, Frankrig og Spanien til vores destination: Portugal. De første tre dage gik altså med at køre, køre og køre. Vores første mellemstop var en sø lige uden for Paris, det næste i nærheden af stranden lige uden for Bordeaux, og det sidste stop før vores destination var i Spanien ved en lille flod nær Valladolid. Vi fandt alle vores parkeringspladser ved hjælp af appen "park4night" – den kan absolut anbefales til enhver tur med autocamper eller mobilhome. Der er en stor fordel ved altid at have dagligstuen med sig: Den ene kører, mens den anden kan arbejde, for man kan også spænde sig fast i opholdsområdet under kørslen!

De første gange

Vi fandt ikke kun vores overnatningssteder med appen, men også de steder, hvor vi kunne fylde vand på og tømme spildevand og toilet. Efter to dage var det nemlig nødvendigt for første gang.

Den del, som ingen har lyst til at tale om, og som vi ikke havde en reel idé om på forhånd - nemlig at tømme toilettet - var i sidste ende ikke noget særligt, for også den del er fremragende gennemtænkt. Tag engangshandsker på, tag toiletkassetten ud, skru afløbsrøret af og hold det mod afløbet, tryk på knappen på kassetten, der “skyder” alt ud - intet kan gå galt, medmindre du ikke er opmærksom på, hvor meget der er i kassetten ;)

De første brusebade gav os faktisk flere problemer, fordi vi først fandt ud af, hvordan vandvarmeren fungerede, på dag 4 - så vi badede ret koldt og sparsommeligt i de første 4 dage J Tip: Fejl “W162h” betyder bare, at vinduet over kedlen skal lukkes, og så virker det.

Madlavningen var den letteste del. Åbn gasflasken (vi havde to med, og det var rigeligt til hele turen), tænd for komfuret, åbn taglugen umiddelbart over komfuret, og så går det løs. Et tip fra os: Gryderne og panderne må ikke være for store, ellers kan alle tre kogeplader ikke bruges.

Endelig sommer

Efter fire dages kørsel var det endelig tid til sol, sand og hav ad den korteste rute til Portugals vestkyst! Django sprang ud af bilen og løb straks ud i bølgerne. Han var også glad for, at vi endelig var kommet frem til sommeren! Vandet var godt nok temmelig koldt, men vi måtte simpelthen også i, nu hvor vi ikke havde set havet så længe :) Også her fandt vi via park4night en parkeringsplads lige ved stranden nær Aveiro, hvor vi også overnattede.

Ny dag - ny strand

Herfra gik det dag for dag ned langs kysten mod syd, og vi kørte højst 1-2 timer om dagen. Fra Nazaré (ingen bølger over gennemsnittet på denne tid af året) bliver kysten stejlere og stejlere og langsomt til klipper. Parkeringspladserne bliver også mere og mere spektakulære. Desværre er det ikke tilladt at parkere natten over overalt i Portugal. Men også her hjælper park4night med at finde imponerende steder med en fantastisk udsigt. Under hele turen overnattede vi aldrig på en campingplads, men kun på gratis pladser, hvorfra vi næsten altid kunne se solnedgangen. Der var aldrig været mere end 2-3 andre campingvogne og autocampere i nærheden - helt perfekt for os. Ved Nazaré kunne vi for eksempel holde på en klippe lige ved stranden. Heldigvis var der også en sti, der førte ned til stranden (heller ikke noget problem med en hund), så det var den perfekte parkeringsplads :) Strandene her er kilometerlange, ekstremt brede og meget øde, en sand drøm.

Autocamper-servicestationer:

Efter de to dage i Sines var det igen blevet tid til at tage sig af vand og spildevand. Det gode ved Portugal er, at der er en supermarkedskæde (Intermarché), som udover supermarkedet også har autocamper-servicestationer (kan findes via park4night). Det betyder, at vi kunne klare det hele på ét stop: Toilet, vand, spildevand, tøjvask, tankning og indkøb - super praktisk og tidsbesparende! Derefter gik turen igen godt 100 km længere sydpå. Tip: Stationerne har ingen støvsuger. Vi tog en håndstøvsuger med. Absolut guld værd efter en dag på stranden! Så er opholdsrummet altid pænt og rent.

Algarve:

Efter at vi havde bragt hund og ejer sammen igen, begav vi os ud på den sidste etape sydpå. Efter endnu en lille time ankom vi til Algarvekysten. Vi har ofte været på ferie her tidligere og havde virkelig glædet os til at komme tilbage, men vi havde aldrig været der med en autocamper og en hund før. Desværre var mange af de strande/parkeringspladser, vi gerne ville køre til, enten forbudt for hunde eller autocampere. Vi fandt en parkeringsplads nær Abfeire via park4night, men den kunne dog ikke sammenlignes med parkeringspladserne i de sidste par dage. Der var kun tre parkeringspladser til autocampere, som alle var optagede, så der var ikke meget plads. Men det skal siges, at strandene sydpå virkelig er unikke med deres orange klipper. Desværre er de ikke så velegnede til hunde, fordi stranden her er meget smallere, og der er flere turister, hvilket betyder. at der ikke er meget plads. Derfor besluttede vi efter kun to dage at tage tilbage til vestkysten. Tip: Noget du ikke bør gå glip af, hverken her eller generelt i Portugal: Hvis du kan lide indisk mad, så prøv de indiske restauranter! Der er nogle stykker af dem i Portugal, og vi har ikke fundet en dårlig en endnu. Outlet/Factory Shopping! Det er der også masser af muligheder for i Portugal.

Tiden flyver:

De 2,5 uger gik så hurtigt, og afslutningen på turen nærmede sig langsomt. Derfor ville vi efter de fire dage ved Praia Bordeira igen begive os nordpå for at gøre hjemturen lidt kortere. Efter to timer standsede vi derfor igen i nærheden af Sines, hvor vi nød resten af dagen. Desværre havde vi mindre og mindre held med vejret, jo længere nordpå vi kom. Da vi vågnede dagen efter, var det pludselig gråvejr. Selvom det ikke kunne forhindre os i en kølig morgendukkert, tog vi ret hurtigt videre til næste etape. Efter tre timers kørsel, hvor vejret endelig var blevet godt igen, landede vi på vores parkeringsplads i Nazare igen, hvor vi allerede havde opholdt os i starten af turen. Denne gang var vi godt nok ikke helt så alene som første gang, men til gengæld skinnede solen! Der tilbragte vi vores sidste dag på stranden og den sidste aften med indisk mad og en film i den hyggelige seng. Næste morgen begyndte turen hjem.

Igen og igen:

3,5 uger og 6.000 km senere må vi helt klart sige, at det var en uforglemmelig og for os helt ny måde at rejse på. Vores umiddelbare skepsis over for plads og funktionalitet aftog ret hurtigt og blev til begejstring. Som sagt har vi tilbragt meget tid i Portugal de seneste år, men aldrig har vi oplevet Portugal, som vi nu har med en autocamper - en helt anden måde at rejse på. Det var vores første tur med en autocamper, men det er næsten helt sikkert ikke den sidste!

FIND FORHANDLER

download
Download
oplysninger

Få hurtigt og nemt alt at vide